ایجاد صدا برای کودک تان هنوز یک بازی است، یعنی او در حال تجربه‌ کردن با زبان، دندان، سقف دهان و تارهای صوتی برای ایجاد انواع صداهای بامزه است.
 

زمان و سن حرف زدن کودک

کودک تان قبل از اینکه اولین کلماتش را به زبان بیاورد در حال یادگیری قواعد زبان و شکل و چگونگی استفادهٔ شما از آن برای گفت‌وگوست. او برای صداسازی شروع به استفاده از زبان، لب‌ها، سقف دهان و هر دندانی که درآورده است می‌کند. در طول یکی دو ماه اول ابتدا گریه‌ها و بعد شروع به «آآآ» و «ااو» و کمی بعد از آن غان و غون کردن می‌کند. خیلی زود این صداها به کلمات واقعی تبدیل می‌شود، حتی از شش ماهگی ممکن است کلماتی مثل «مامان» و «بابا» از زبانش بیرون بیاید.

بعد از آن، کودک از شما و هر کسی که اطرافش است کلماتی را تقلید خواهد کرد و در فاصلهٔ ۱۸ ماهگی تا دو سالگی جملات دو تا چهار کلمه‌ای را به زبان می‌آورد. همچنان که جهش‌های رشد ذهنی، احساسی و رفتاری را تجربه می‌کند، به شکل روزافزونی قادر به استفاده از کلمات برای شرح آنچه می‌بیند، می‌شنود، فکر می‌کند، احساس می‌کند و می‌خواهد می‌شود.
 

روند و مراحل یادگیری حرف زدن کودک

حرف زدن کودکان و نقاط عطف رشد زبان در آنها سیر زمانی جالبی دارد. همچنین اگر کودک شما در یک محیط دو زبانه بزرگ می‌شود، نقاط عطف رشد زبانی در هر دو زبان تقریباً همزمان اتفاق می‌افتد. روند پیشرفت حرف زدن در کودک به شکل زیر است:

در رحم مادربسیاری از پژوهشگران باور دارند که فرایند یادگیری فهم زبان از زمانی که کودک در رحم است اتفاق می‌افتد. همان زمانی که کودک متولد نشده به صدای ثابت ضربان قلب تان عادت می‌کند، به صدای شما حساس می‌شود و می‌تواند آن را از صدای دیگران تشخیص دهد.

تولد تا سه ماهگیگریه کردن اولین روش ارتباطی کودک است و تنها یک نوع گریه برای همهٔ مقاصد او وجود ندارد. یک جیغ گوش‌ خراش ممکن است علامت گرسنگی او باشد، درحالی‌که یک گریهٔ منقطع و مویه‌ مانند ممکن است به معنای کثیف شدن پوشکش باشد. همچنان که کودک بزرگ‌ تر می‌شود گنجینهٔ دلپذیری از غان و غون و زمزمه را برای خود ایجاد می‌کند. در مورد توانایی فهم زبان نیز، کودک با گوش کردن به اطرافیانش شروع به تشخیص صدای کلمات و ساختار جمله‌ها می‌کند. ‌

چهار تا شش ماهگیدر این مرحله، کودک شروع به غان و غون کرده است و اصوات بی‌صدا و صدادار را به هم می‌چسباند مثل دادا و از حدود شش ماهگی به شنیدن اسمش واکنش نشان می‌دهدممکن است گاهی هم اولین «مامان» و «بابا»ها را از او بشنوید، هرچند مطمئناً شما را بسیار خوشحال می‌کند اما کودک تان هنوز این کلمات را با شما ارتباط نمی‌دهد یعنی نمی‌داند منظور از مامان و بابا شما هستید. این اتفاق کمی دیرتر و حدود یک سالگی رخ می‌دهدتلاش‌های کودک تان برای صحبت کردن چیزی شبیه مونولوگ‌های جریان سیال ذهن در یک زبان دیگر به نظر می‌آید که کلمات بی‌ پایانی دارد که همگی به هم چسبیده‌ اند. ایجاد صدا برای کودک تان هنوز یک بازی است، یعنی او در حال تجربه‌ کردن با زبان، دندان، سقف دهان و تارهای صوتی برای ایجاد انواع صداهای بامزه استدر این مرحله، چه زبان شما فارسی باشد و چه فرانسه، غان و غون کردن کودک یکسان به نظر می‌آید. شاید متوجه شوید که کودک تان برخی صداها را بیشتر دوست دارد مثل «کا» یا «دا» و آنها را بارها و بارها تکرار می‌کند، زیرا صدای آنها و احساسی را که تلفظ شان در دهانش ایجاد می‌کند دوست دارد.

هفت تا ۱۲ ماهگی: اکنون دیگر غان و غون کودک و صداهایی که می‌سازد طوری به نظر می‌رسد که انگار معنایی دارد. این به دلیل آن است که او سعی می‌کند تن‌های صدا و الگوهایی مشابه زبان شما را استفاده کند. با صحبت کردن و کتاب خواندن برای او، این غان و غون و اصوات کودکانه را پرورش دهید.

۱۳ تا ۱۸ ماهگیاکنون کودک شما یک یا چند کلمه را استفاده می‌کند و می‌داند معنای آنها چیست. او حتی اکنون تن و آهنگ‌های مختلف صدا را امتحان می‌کند و مثلاً وقتی سؤالی می‌پرسد تن صدایش را بالا می‌برد. کودک تان وقتی قدرت بیان نیازهایش را پیدا می‌کند به اهمیت زبان پی می‌برد.

۱۹ تا ۲۴ ماهگی: اگرچه کودک اکنون احتمالاً کمتر از ۵۰ کلمه را به زبان می‌آورد اما معنای کلمات بسیار بیشتری را می‌فهمد و هر روز کلمات بیشتری را یاد می‌گیرد، پس بهتر است مراقب حرف ‌زدن خود و اطرافیان تان باشید. او همچنین ممکن است دو کلمه را به هم بچسباند و جملات ساده‌ای بسازداز دو سالگی کودک ممکن است جملات دو تا چهار کلمه‌ای بسازد و ملودی‌های ساده‌ای را بخواند. همچنان که احساس فردیت او بیشتر می‌شود، دربارهٔ چیزهایی که دوست دارد و دوست ندارد و افکار و احساساتش صحبت می‌کند. ضمایر ممکن است او را گیج کند و به همین دلیل شاید به جای «من گرسنه» بگوید «نی‌نی گرسنه».

ادامه دارد...

منبع: سایت مادرشو